Science, society and complexity: from the disciplinarization of knowledge to the emergence of interdisciplinary graduate programs in Brazil

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This paper aims to discuss the emergency of interdisciplinarity as a theoretical, epistemological and methodological tool for understanding complex nature problems. By pointing out the relation between science and society, characteristics of this complex paradigm, as well as the appearance and consolidation of Interdisciplinary Postgraduate Programs supported by Capes in Brazil, we demonstrate how interdisciplinary logic needs to be studied accurately by sociology of science and sociology of knowledge. Considering this, this paper is divided as follows: first, we discuss the inextricable relation between scientific knowledge transformations and changes on social sphere. Consequently, the debate on the complex paradigm stands out and is increasingly considered a challenge to contemporary science. Then, we provide a brief contextualization on the knowledge’s disciplinarity and how the hyper-specialization has led to the overflow of disciplinary bounds and its following need for interdisciplinarity. Lastly, we present an introductory contextualization about the onset of interdisciplinary postgrad programs in Brazil and how these have grown within the Brazilian research arena.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Gabriel Bandeira Coelho PPGS/UFRGS
Biografia
Referências

BELL, D. O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Cultrix, 1977.
BRAUN, E. Caos, fractales y cosas raras. Ciudad de México: Fondo de Cultura Economica, 2003.
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão cientifica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.
______. O ponto de mutação. São Paulo: Círculo do livro, 1972.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (A era da informação: economia, sociedade e cultura, v. 1).
CASTILHOS, C. C. Inovação. In: CATTANI, A. D. Trabalho e tecnologia: dicionário crítico. Porto Alegre: Editora da Universidade, 1997. p. 132-135.
CHALLONER, J. (Ed.) 1001 invenções que mudaram o mundo. Rio de Janeiro: Sextante, 2010.
COELHO, G. B. Capes e o fomento aos Programas de Pós-Graduação Interdisciplinares: um olhar a partir dos Estudos Sociais da Ciência. 2015. 202 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.
COIMBRA, J. Á. A. Considerações sobre a interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JUNIOR, A.; TUCCI, C. E. M.; HOGAN, D. J. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. São Paulo: Signus, 2000. p. 52-70.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Documento de Área 2009. Brasília, DF, 2009. Disponível em: . Acesso em: 13 dez. 2013.
______. Documento de Área 2013. Brasília, DF, 2013. Disponível em: . Acesso em: 19 mar. 2014.
CORRÊA, M. B. Tecnologia. In: CATTANI, A. D. Trabalho e tecnologia: dicionário crítico. Porto Alegre: Editora da Universidade, 1997. p. 250-257.
FOUREZ, G. A construção das ciências: introdução à filosofia e a ética das ciências. São Paulo: Editora Unesp, 1995.
GIDDENS, A. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: GIDDENS, A.; LASH, S.; BECK, U. (Org.). Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora Unesp, 1997. p. 73-134.
______. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós? Rio de Janeiro: Record, 2007.
KRÜGER, K. El concepto de “Sociedad del Conocimiento”. Biblio3W: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Barcelona, v. 11, n. 683, 2006. Não paginado. Disponível em: . Acesso em: 12 mar. 2014.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1996.
KUMAR, K. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar,1997.
LE MOIGNE, J.-L. A inteligência da complexidade. In: PENA-VEGA, A.; ALMEIDA, E. P. (Org.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond, 1999. p. 47-88.
LIMA, G. Sociologia na complexidade. In: Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 15, p. 136-148, 2006.
LORENZ, E. N. A essência do caos. Brasília: Editora UnB, 1996.
MORIN, E. Por uma reforma do pensamento. In: PENA-VEGA, A.; ALMEIDA, E. P (Org.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond, 1999. p. 21-34.
NEVES, C.; NEVES, F. O que há de complexo no mundo complexo? Niklas Luhmann e a Teoria dos Sistemas Sociais. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 15, p. 182-207, 2006.
NUSSENZVEIG, M. H. Introdução à complexidade. In: ______. Complexidade & Caos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008. p. 9-27.
OLIVEIRA, M. R.; ALMEIDA, J. Programas de Pós-Graduação Interdisciplinares: contexto, contradições e limites do processo de avaliação Capes. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 8, n. 15, p. 37-57, 2011. Disponível em: . Acesso em: 21 mar. 2014.
PENA-VEGA, A.; NASCIMENTO, E. P. Edgar Morin: o pensador de fronteiras. In: PENA-VEGA, A.; ALMEIDA, E. P. (Org.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond, 1999. p. 7-20.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos recomendados e reconhecidos. Brasília, DF: Capes, 2017. Disponível em: . Acesso em: 22 out. 2017.
POMBO, O. Práticas interdisciplinares. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 15, p. 208-249, 2006.
PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Unesp, 1996.
RODRIGUES, L. P. Obstáculos epistemológicos e sociológicos à interdisciplinaridade. In: ______. (Org.). Sociedade, conhecimento e interdisciplinaridade: abordagens contemporâneas. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2007. v. 1, p. 19-46.
RUELLE, D. Acaso e caos. São Paulo: Unesp, 1993.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 2007.
SIQUEIRA, E. Tecnologias que mudam nossa vida. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
WALLERSTEIN, I. Para abrir as ciências sociais. São Paulo: Cortez, 1996.
WIENER, N. Cibernética e sociedade: o uso humano de seres humanos. São Paulo: Cultrix, 1993.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

COELHO, G. B. Science, society and complexity: from the disciplinarization of knowledge to the emergence of interdisciplinary graduate programs in Brazil. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1455. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1455. Acesso em: 19 may. 2024.

Section

Debates

Published:

Nov 24, 2017
Keywords:

Ciência. Sociedade. Interdisciplinaridade. Complexidade. Pós-Graduação. Sociologia do Conhecimento. Science. Society. Interdisciplinarity. Complexity. Graduate Study. Sociology of Knowledge. Ciencia. Sociedad. Interdisciplinariedad. Complejidad. Postgrado. Sociología del Conocimiento.